Overslaan en naar de inhoud gaan
search

Wachttijd voor een operatie

Gepubliceerd op: 23 augustus 2024

Patiënten die direct spoedeisende zorg nodig hebben, worden altijd zo snel mogelijk geholpen. Maar als uw situatie niet spoedeisend is, kan het zijn dat u even moet wachten. We begrijpen dat wachten op een operatie vervelend is en dat u het liefst zo snel mogelijk geholpen wilt worden. 

Op dit moment zijn de wachttijden voor operaties in het hele land langer dan normaal. Dit heeft onder andere te maken met een landelijk tekort aan opgeleid OK-personeel. Ook in de Achterhoek merken we de gevolgen daarvan steeds meer. Wij doen daarom ons uiterste best om de wachttijden zo kort mogelijk te houden.

Hoe lang u op de wachtlijst staat is afhankelijk van een aantal factoren:

  • Het aantal spoedoperaties.  Hoe meer (complexe) spoedoperaties er tussendoor komen, hoe langer een wachtrij kan worden. Anderzijds kan een wachtrij ook korter worden wanneer er minder spoedoperaties dan verwacht worden uitgevoerd.
  • Uw zorgverleners. Sommige ingrepen worden door maar enkele chirurgen (of juist door meerdere tegelijkertijd) uitgevoerd. Dat maakt dat u soms langer moet wachten.
  • Uw zorgtraject. Afhankelijk van uw persoonlijke situatie kan het zijn dat u na uw operatie een aantal dagen in het ziekenhuis moet blijven. Uw wachttijd is dan óók afhankelijk van wanneer er plek is op die betreffende afdeling.  

Benieuwd wanneer uw operatie gepland staat?

Staat u op de wachtlijst? Dan laten wij uw operatiedatum direct weten zodra deze bekend is. U krijgt dan een melding via MijnSlingeland of we nemen telefonisch contact met u op. U hoeft hiervoor zelf geen contact op te nemen met het ziekenhuis. Zo lang u geen bericht van ons heeft gehad, is er nog geen datum bekend.

Staat u op de wachtlijst, maar nemen uw klachten toe? Neem dan contact op met de polikliniek waarbij u onder behandeling bent. U vindt de contactgegevens in ons overzicht van poliklinieken.

Wijziging doorgeven?

Is er iets gewijzigd in uw persoonlijke situatie, dat invloed heeft op uw operatie of op de datum dat uw operatie plaats kan vinden? Neem dan zo snel mogelijk contact op met ons Centraal Planbureau.

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u uw wachttijd te lang vindt, kunt u uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar ondersteunt u dan in uw vraag om sneller behandeld te worden door een andere zorgverlener, zodat u indien mogelijk eerder aan de beurt komt. Kijk op de website van Zorgkaart Nederland voor de wachttijden bij andere ziekenhuizen en zorgverleners. De aanvaardbare wachttijd die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk is overeengekomen, wordt vastgesteld in de zogenaamde Treeknorm.

 

Laatst bijgewerkt op: 13 september 2024

Direct naar

patient-app-hixsocial-media.jpg
Patiënt app voor toegang tot Mijn Slingeland