Overslaan en naar de inhoud gaan
search

Neem uw legitimatiebewijs mee als u een afspraak heeft

Gepubliceerd op: 02 oktober 2020

Patiënten die een afspraak hebben in het Slingeland Ziekenhuis moeten  een geldig legitimatiebewijs kunnen laten zien. Deze legitimatieplicht geldt voor iedereen en voor elke leeftijd.

Legitimatieplicht

Wie medische zorg nodig heeft, moet een geldig legitimatiebewijs laten zien aan de zorgverlener. Dit is wettelijk geregeld en geldt ook in het Slingeland Ziekenhuis. Daarom wordt er bij elke afspraak in het ziekenhuis gevraagd naar een geldig legitimatiebewijs. De legitimatieplicht geldt voor iedereen en voor elke leeftijd, al vanaf de geboorte. Een geldig legitimatiebewijs is een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument.

Patiëntensticker vervalt

Bij de Inschrijfbalie werd altijd al gevraagd naar een legitimatiebewijs om een patiëntensticker (voorheen ponskaartje) aan te kunnen maken. Nu bij iedere afspraak gevraagd wordt om een geldig legitimatiebewijs, is de patiëntensticker overbodig geworden. De patiëntensticker op het afsprakenkaartje hoeven patiënten dus niet langer mee te nemen. Het afsprakenkaartje kan nog wel gebruikt worden om geplande afspraken op te noteren.
Nieuwe patiënten moeten zich overigens vóór hun afspraak wel nog steeds eerst inschrijven bij de Inschrijfbalie. Ook als gegevens gewijzigd zijn, zoals adres, huisarts of apotheek, is het van belang dat patiënten dit vóór de afspraak doorgeven bij de Inschrijfbalie of via e-consult in het zorgportaal Mijn Slingeland.

Het belang van legitimeren

De belangrijkste reden voor legitimatie is de veiligheid van patiënten. Zo weten medewerkers van het ziekenhuis zeker dat ze de juiste patiënt en het juiste dossier voor zich hebben. Daarnaast is legitimeren belangrijk voor een eventuele vergoeding door zorgverzekeraars.
 

Laatst bijgewerkt op: 12 oktober 2021

Direct naar

deelnemende-organisaties-transmuraal-1200x627px.jpg
Achterhoekse zorgorganisaties gaan voor duurzame arbeidsverhoudingen